Kahdeksan reipasta ulkoilijaa (kuvaaja mukaan lukien) Päijänteen maisemissa.

Tapahtumat 2021

Tammikuu

12.1. ti klo 14 harrastettiin kävelyä Vääksyn maisemissa.

Kävelemässä käytiin yhdessä kylmästä viimasta ja lumisateesta  huolimatta. Mukana oli 8 reipasta senioria.

Kävely korvasi lounastapaamisen Majakka-Paviljongilla.

Toimintamme jatkumisen muodot  vuonna 2021 riippuvat koronatilanteesta. Tapahtumista välitetään tietoa sähköpostilla ja näillä kotisivuilla. Seuratkaa myös yhdistyksen ilmoituksia Päijät-Häme -lehdessä.

TAPAHTUMAT 2020

Tammikuu

Ti 14.1. klo. 14.00 Lounas Majakka-Paviljongilla. Yhteislaulua.

Klo. 15.00 Lihaskunnon ylläpito. Kanavan kunto/ Ilkka Viljanen.

La 18.1. klo. 13.00 Nunnia ja konnia. Taivaallinen musikaali Lahden kaupunginteatterissa. (23)

Helmikuu

Ti 11.2. klo 14.00 Lounas Majakka-Paviljongilla.

Yhteislaulua.

Klo 15.00 Vanhan Vääksyn kehittämisyhdistys esittäytyy. Sari Niemi keroo yhdistyksen toimintaperiaatteista.

To 27.2. teatteriretki Helsingin kaupunginteatteriin katsomaan Minna Lindgrenin ja Henna Piirron näytelmää Vihainen leski. Matkan järjestäjänä Matkapalvelu Liisa Hietala.(10)

Maaliskuu

Ti 10.3. klo 14 lounas Majakka-Paviljongilla. Yhteislaulua.

Klo 15 Kevätkokous. Sen jälkeen Hanna Leppänen kertoi sattumuksista ulkomaantoimittajan uralla.

Hämeen kansallisen senioripiiri ry:n sääntömääräinen kevätkokous 18.3. hotelli Tallukassa peruutettiin koronaviruksen takia. Se pidettiin samana päivänä virallisten kokousedustajien kesken sähköpostikokouksena.

Peruttiin koronaviruksen takia Pe 20.3. klo 14 Kouvolan Kaupunginteatteri, ANU PENTIK NÄYTELMÄ

Hyvät seniorit

Olemme eläneet kovan koronakevään. Olemme kaikki joutuneet muuttamaan tavallista elämäntapaamme suojataksemme itseämme, läheisiämme ja muuta ympäristöämme. Toisaalta olemme voineet myös olla melko turvallisella mielellä, suomalainen yhteiskunta on jälleen kerran osoittanut kykenevänsä vastaamaan uhkiin ja vaaroihin. Selviytyminen kuitenkin edellyttää meiltä kaikilta yhteistä toimintaa ja annettujen ohjeiden noudattamista. Asikkalan kuntakin on jakanut selkeän ohjeen ja esitteen mahdollisuuksista saada asiointiapua.

Asikkalan Kansalliset seniorit on tuntenut vastuunsa ja peruuttanut kaiken yhteisen toimintamme toukokuun loppuun saakka, ja myös kesän tapahtumat tulevat jäämään pois. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, ettemme voisi olla yhteyksissä toisiimme ja muihin ihmisiin, kunhan noudatamme annettuja ohjeita. Erityisesti on syytä nauttia kesästä ulkoilemalla. Meillä Asikkalassa on siihen erinomaisia mahdollisuuksia, eikä juuri tarvitse vastaantulijoitakaan väistellä tartunnan pelossa.

Huhtikuun kokoontumisemme aiheena piti olla ”Turvallinen koti”.  Esitelmä on nyt luonnollisesti siirretty syyskuulle, mutta siihen saakka meillä kaikilla on toivottavasti turvallista kotona nykyisinäkin aikoina.

Martti K. Lehto, puheenjohtaja

Koronan vuoksi peruutettuja:

Huhtikuu

PERUUTETTU: Ti 14.4. klo. 14.00 Lounas Majakka-Paviljongilla. Yhteislaulua. Klo. 15.00 Turvallinen koti.

Pe 17.4. klo 19 Sibeliustalo Lahti, Sinfonia Lahti: Kotkan poikii Juha “Watt” Vainio.   PERUTTU KORONAVIRUKSEN TAKIA

PERUTTU KORONAVIRUKSEN TAKIA! To 23.4. Hämeen kansallisen senioripiirin Hengellinen päivä Hollolan kirkossa.

Toukokuu

PERUTTU: Ti 6.5. klo 7.30 päiväretki uuteen Valamoon ja Lintulan luostariin (Matkapalvelu Liisa Hietalan matka)

PERUTTU: Ti 12.5. klo. 12.30 Liikuntapäivä ja 14.00 Lounas Majakka-Paviljongilla.

Kesäkuu

PERUTTU La 13.6. Yhteisretki Asikkalan Kalevalaisten kanssa Puumalaan.

Elokuu

PERUTTU To 6.8. Haminan tattoo Marssishow 30 v. Päiväretki, järjestäjänä Hollolan Kansalliset Seniorit.

Syyskuu

Syyshortensiat olivat syksyllä kauneimmillaan. Kesä oli niille suotuisa.

TI 8.9. klo 14 lounastapaaminen Majakka-Paviljongissa. Mukana 13 henkilöä.

Klo 15 Lähitapiola Vellamon edustaja Hanna Ranua kertoi millainen on ikääntyneen ihmisen turvallinen koti.

Poimintoja esityksestä:

- Kaikista tapaturmista 80 prosenttia sattuu kotona ja vapaa-ajalla.

- Suurin syy on ihmisen huolimattomuus.

- Suomessa asuu yli 65-vuotiaita noin miljoona. Vuonna 2030 koko väestöstä eläkeläisiä on 75 prosenttia.

- Vahinkojen ennaltaehkäisyyn kuuluvat mm. 1) lähiomaisten yhteýstiedot helposti saatavilla, 2) ICE-merkintä yhteystiedoissa, 3) lääkelista olemassa olevista lääkkeistä, 4) ensiapuvälineet ja sidetarpeet helposti saatavilla.

- Myös kulkureittien ja pihan turvallisuuten kiinnitettävä huomiota.

- Varovaisuus kaupustelijoiden suhteen.

Lisätietoa kodin turvallisuudesta esim. www.kodinturvaopas.fi.

Ti 22.9. klo 13 yhteinen kävelyhetki Merja Syreenin johdolla. Lähtö turistipysäkiltä. Mukana 3 henkilöä.

Lokakuu

Kotitalousasiantuntija Kati Koskela Itä-Hämeen Martoista kertoi havainnollisesti, mitä kaikkea kotivaraan tulisi kuulua.

Ti 13.10. lounastapaamisessa Majakka-Paviljongissa kotitalousasiantuntija Kati Koskela Itä-Hämeen Martoista kertoi kotivarasta.

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta, 72 tuntia, häiriötilanteen sattuessa. Häiriön voivat aiheuttaa esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko, sairaus tai tapaturma.

Kati Koskela esitteli havainnollisesti, mitä kaikkea kotona olisi tarpeen olla. Kotivaraan kuuluvat vesiastiat, helposti valmistettava ja kaikile perheenjäsenille sopiva ruoka ja myös lemikkien ruoka.

Hyvä olisi olla lisäksi paristoilla toimiva radio ja varaparistja, paristoilla toimiva taskulamppu, varavirtalähde esimerkiksi puhelimen lataaamista varten, retkikeitin ja tulitikut, käteist rahaa, välttämättömät lääkkeet, joditabletteja, hygieniatarvikkeet, ensiaputarvikkeet, käsisammutin /sammutuspeite.

Koskelan mukaan kaikilla ei taloudessa ole edes puhdasta ämpäriä, jota tarvitaan jos vedentulo keskeytyy ja sitä jaetaan tankkiautosta. Niinpä hänellä oli mukanaan muutamia ämpäreitä, jotka arvottiin  paikalla olleiden seniorien kesken.

Lisätietoa kotivarasta on netissä muun muassa www.martat.fi ja www.spek.fi (Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö). Myös sanomalehdissä kerrotaan aika ajoin kotivarasta, sellainen artikkeli kannattaaa leikata talteen.

To 15.10. klo. 19.00 Sibelius-Festivaalin konsertti Sibeliustalossa.

Sinfoniat nro 1 ja 3 sekä viulukonsertto. Kapellimestari Dima Slobodeniouk, Sergei Hatsatrjan, viulu. (Mukana kolme henkilöä)

Marraskuu

Mylläri emeritus Pekka Kulonen kertoi syyskokouksessa Suomen huoltovarmuuden kehittymisestä. Martti K. Lehto (vas.) valittiin edelleen yhdistyksen puheenjohtajaksi.

Ti 10.11. lounastapaaminen ja syyskokous Majakka-Paviljongissa.

Syyskokous valitsi Martti K. Lehdon jatkamaan yhdistyksen puheenjohtajana. Jäsenmaksuksi vahvistettiin edelleen 20 euroa.

Kokouksen jälkeen mylläri emeritus Pekka Kulonen kertoi Huoltovarmuuskeskuksen toiminnasta. Huoltovarmuuden hstoria alkoi kruununmakasiineista, joihin varastoitiin viljaa.

Yksi kulminaatiopiste oli Suomen itsenäistyminen vuonna 1917. Ensimmäisen maailmansodan seurauksena syntynyt huoltokriisi herätti havaitsemaan taloudellisen varautumisen aiheellisuuden. 1930-luvulla aloitettiin keskustelu kriisiaikojen elintarvikehuollon järjestämisestä.

Pekka Kulosen esitelmästä kävi ilmi huoltovarmuuteen kuuluvien asioiden laajeneminen ja Huoltovarmuuskeksuksen kehittyminen sellaiseksi, jollaisena me sen nyt tunnemme.

Lisätietoa huoltovarmuudesta www.huoltovarmuuskeskus.fi.

Syyskokouksen päätteeksi kukitettiin vuoden 2020 aikana tasavuosia täyttäneet. Heitä on kaikkiaan 17, joista paikalla oli neljä henkilöä.

Syyskokouksessa kukitettiin vuoden 2020 aikana merkkipäiviään viettäneet Jorma Hämäläinen (vas.), Tuija Niemelä, Merja Syreeni ja Tapani Norrlin. Taustalla puheenjohtajana jatkava Martti K. Lehto.

Hyvät seniorit

Kesällä jäi moni suunnitelma toteutumatta, mutta enimmäkseen saimme kuitenkin nauttia kauniista ja lämpimästä kesästä. Vaikka koronatilanne näyttääkin juuri tällä hetkellä rauhalliselta Asikkalassa, meidän on syytä noudattaa varovaisuutta ja seurata ohjeita. Meillä, jotka kuulumme ns. riskiryhmään, on ehkä paremmat valmiudetkin välttää turhia altistumisia, emmekä varmaankaan ole matkustelleet riskimaihin tai ahtautuneet yökerhoihin.

Syksyn toiminta alkoi Majakkapaviljongissa 8.9. noudattaen mahdollisuuksien mukaan mm. turvaetäisyyksiä. Varaudumme normaaliin, mutta olemme myös tarvittaessa taas valmiita rajoituksiinkin.

Hyvää syksyä kaikille!

Martti K. Lehto, puheenjohtaja

Syksyn värikäs ruska on marraskuussa enää muisto.

Joulukuu

Koronaepidemian edettyä Päijät-Hämeessä leviämisvaiheeseen on PHHYKY antanut joukon rajoituksia ja suosituksia. Niihin sisältyy muun muassa yleisötilaisuuksien ja julkisten kokoontumisten osallistujamäärän rajoittaminen 14.12. saakka kymmeneen (10) henkilöön.

Myös yksityistilaisuuksissa osallistujamäärä suositellaan rajattavaksi 10 ihmiseen. Tästä syystä myös yhdistyksemme jouluruokailu Majakka-Paviljongissa on peruutettu.

Peruutettu: Ti 8.12. klo 15 yhdistyksemme JOULULOUNAS Majakka-Paviljongissa.

(Jo aiemmin oli päätetty, ettei tänä vuonna koronaepidemian vuoksi järjestetä yhteistä pikkujoulua naapuriyhdistysten kanssa.)

Hyvät seniorit,

Näin tuomaanpäivänä toivotan teille kaikille hyvää ja rauhallista joulua.

Toivottavasti voimme kukin viettää joulua kuitenkin joidenkin läheistemme kanssa, ehkäpä jo Nuutinpäivänä alkaa helpottaa ja pääsemme vähitellen palaamaan normaalimpaan elämään.

Hyvää joulua ja vähitellen kaamoksen ohittamista.

Vääksyssä 21. joulukuuta 2020

Martti K. Lehto

Aatonaattona maisena muuttui jouluiseksi.