TAMMIKUU 2023

Tammikuun kuukausikokous pidettiin 10.1.2023 Seniorikeskus Olossa, Terveystie 1. (Oltermanni) Aloitimme lounaalla klo 13 jonka jälkeen senioriohjaaja Annukka Tuominen ja ruokapalveluvastaava Suvi Lehmussaari kertoivat keskuksen toiminnasta.

Kokoukseen osallistui ilahduttavasti  väkeä, 24 senioria ja saimme joukkoomme 3 uutta jäsentä!

Senioriohjaaja Annukka Tuominen ja Ruokapalveluvastaava Suvi Lehmussaari kertoivat runsaasta ja tosi monipuolisesta tarjonnasta kaikille senioreille ja muille kuntalaisille.

HELMIKUU 2023

Ystävänpäivänä 14.2.2023 reippailimme pienen kävelylenkin Merja Syreenin johdolla, kokoonnuimme klo 13 Majakkapaviljongin parkkipaikalla josta suunnistimme kävelylenkille lähiympäristöön ja palasimme Majakalle ennen lounasta. Lounas alkoi normaaliin aikaan klo 14.00, kuukausikokous alkoi klo 15.00.  Ystävänpäivää viettivät yhdessä 14 senioria.

MUSIKAALIMATKA HELSINKIIN LA 25.2.

PRISCILLA, AAVIKON KUNIGATAR

Stephan Elliot ja Allan Scott. Bilemusikaalien klassikko. Ohjaus Samuel "Kinky Boots Harjanne.

Bilemusikaalien kuningatar Priscilla on säkenöivä, räjähtävän upea ja kimalletta pursuava roadtrip. Sydneyläinen drag queen Tick houkuttelee ystäbänsä Adamin ja Bernadetten mukaan esiintymismatkalle Australian takamaille.Adam on räiskyvä drag queen, Bernandette on jo jättänyt menestyksekkään drag-uransa taakseen, mutta suostuu lähtemään mukaan selvitäkseen miesystävänsä kuolemasta. Diskohitit raikuvat ja toinen toistaan näyttävämmät asut vaihtuvat, Priscaillaksi, aavikon kuningattareksi nimetty bilebussi kaahaa halki syrjäisen sisämaan glitteriä pöllyten ja kaikki valot loistaen.

Tämä musikaali valloitti kaikki mukana olleet 14 senioria. Kyllä kannatti lähteä "isolle kirkolle". Matkapalvelu Liisa Hietalan matka.

MAALISKUU 2023

Sääntömääräinen kevätkokous Majakkapaviljongilla ti 14.3.2023 klo 15.00 Aloitimme lounaalla klo 14.00. Vierailijana meillä oli uusi  Asikkalan kunnan  teknisentoimen johtaja Aki Tiihonen.

TEATTERIIN TO 16.3. MINÄ, TELLERVO

Lahden Kaupunginteatteri klo 13.00 päivänäytös.

Esitykseen varasin 15 lippua, ja ne menivätkin kaikki kaupaksi.

Väliaikatarjoiluna oli kahvi/tee ja tosi maukas wiineri. Menimme tällä kertaa kimppakyydeillä ja se onnistui varsin hyvin, kiitos kaikille kyytinaisille ja -miehille.

Kevätkokouksen vieraana meillä oli Aki Tiihonen, Asikkalan kunnan uusi tekninen johtaja

HUHTIKUU 2023

Kuukausikokous ti 11.4.2023 klo 15.00 Majakkapaviljongilla. Aloitimme lounaalla klo 14.00. Vieraaksi saimme Liisa-Marjatta Pietisen, joka kertoi meille Iso-Äiniön, Joenniemen, Myllykselän ja Vähimaan kylistä ja esitteli toimittamaansa Äinään Seutu kyläkirjaa.  Oli mielenkiintoista kuunnella kylien asioista ja kuinka monipuolista toimintaa kyläyhdistyksellä ja muilla toimijoilla on kyläläisille ja kesäasukkaille tarjolla.  Lopuksi Sepon maanmainio tietovisa

Huhutikuun kokousvieraamme, Liisa-Marjatta Pietinen. Äinään Seudun kyläkirjan tekijä.

TOUKOKUU 2023

PÄIVÄRETKI UUTEEN VALAMOON JA LINTULAN  LUOSTARIIN                                                               TORSTAINA 4.5.2023

Valamo/Lintula luostarimatkalle lähdimme aikaisin aamulla Vääksystä todella kylmänä ja tuulisena torstai aamuna. Saimme Lahdesta bussiin lisää retkelle osallistujia ja niin suuntasimme  Mobussin nokan kohti Heinävettä.

Perillä meitä odotti Valamon luostarin oppaamme, isä Joona.  Hänen asiantuntevalla opastuksellaan saimme kattavan ja mielenkiintoisen kierto-käynnin luostarin eri kohteissa. Maukkaan ja monipuolisen lounaan nautimme ravintola Trapesan noutopöydästä. Tutustuimme myös luostarin matkamuisto- ja viinimyymälään, ja ostoksia tehtiinkin vilkkaasti.

Seuraavana ohjelmassa olikin sitten siirtyminen Lintulan luostariin, jossa myös saimme nunna Ksenjan asiantuntevasti ja miellyttävästi opastamana kuulla Lintulan luostarin eri vaiheista ja kauniin kirkon ikoneista ja pyhäinkuvista. Lopuksi nautimme hyvät korvapuustikahvit luostarin kahviossa.

Lintulan luostarissa valmistetaan koko Suomen tarpeisiin tuohuskynttilät ja niitä, sekä muita matkamuistoja oli tilaisuus ostaa heidän matkamuistomyy-mälästään.  Paluumatkalla koimme jos vaikka minkälaista ilmaa!  Lunta, räntää vettä ja auringonpaistetta vuoronperään, oli kyllä säittenhaltija päättämättö- mällä tuulella. Kotiin päästiin onnellisesti, oli pitkä ja vaiherikas päivä. Tälle Liisa Hietalan järjästämälle retekelle meitä osallistui 9 senioria.

Isä Joona. Allaolevat kuvat Valamon luostarista.
Nunna Ksenja. Allaolevat kuvat Lintulasta ja matkalaisista.

TOUKOKUU 2023

ULKOILUPÄIVÄ TI 9.5.2023

Tänä keväänä repäisimme kunnolla, ja vietimme ulkoilupäivää pelaamalla Mölkky ja Petanque pelejä Kalmarin rannan  kuulapelikentällä. Meitä olikin ilahduttavan monta senioria paikalla, aurinko paistoi ja hieman viileähkö ja tuulinen sää pisti liikettä niveliin, pelasimme pelejä reilun tunnin verran. Kaikkia kannustettiin tasapuolisesti ja mukavaa oli. Pelaamisen jälkeen siirryimme lounaalle Majakalle, varsinaista kokousta ei pidetty. Puheenjohtamme Unto kiitti kaikkia aktiivisesta osallistumisesta talven ja kevätkauden tapahtumiin. Nyt huilaamme hetken ja nautimme toivottavasti kauniista ja lämpimästä keväästä ja alkukesästä. Heinäkuussa tavataan Heinolan kesäteatterin merkeissä. 19 osallistujaa.

HENGELLINEN PÄIVÄ

Hämeen kansallisen senioripiiri ry:n Hengllinen päivä ti 9.5. 2023 Hollolan keskiaikaisella kivikirkolla.

Klo 12.00 -13.00 Lohikeitto lounas lisukkeineen ja täytekakkukahvit Hollolan Vanha Pappila.

Klo 13.15 - 15.00 Hollolan kirkko

Harmillisesti tämä tapahtuma oli päällekkäin oman liikuntapäivämme kanssa, joten meiltä ei ollut osallistujia tähän tapahtumaan.

Ohjelmavastaaja Seppo näyttää mallia miten mölkkyä pelataan.

HEINÄKUU 2023

Kesäteatterimatka Heinolaan laivalla ke 26.7.2023

ESITYS: "TENORIT LIEMESSÄ"

Kokoonnuimme 21 iloisen seniorin voimin Vääksyn kanavalla klo 10.15 ja matkasimme Suomen Neito laivalla hyvässä kesäsäässä kohti Heinolaa.

Matkalla nautimme tosi maittavan lounaan ja perillä esitys alkoi klo 13.00. Kesäteatteri esitykset Heinolassa ovat aina olleet hauskoja ja viihdyttäviä, niin nytkin, eräs matkalaisemme sanoikin että sai nauraa kuppeet kippeiksi!

Näytelmän jälkeen matkasimme bussilla takaisin Vääksyyn. Matkan vastuullinen järjestäjä oli Matkapalvelu Liisa Hietala, Liisalle kiitokset!  21 osallistujaa.

Turvallinen oli kyyti!

ELOKUU 2023

Yhteinen Eväsretki ti 8.8.2023  klo 13.00  PIRPPULAN  RANNAN LÄHILIIKUNTA ALUEELLE.

Reilut kymmenkunta (11) reipasta senioria kokoontui paistamaan makkaraa ja syömään eväitä grillipaikalle. Koko Suomeen oli povattu hirmuista myrskyä juuri tälle päivälle, mutta eikös mitä, ilma oli mitä parhain, tuulinen kyllä mutta ei edes satanut. Seppo oli pannut toimeksi ja vihdoin Asikkalan senioreiden ihan ikioma laulukirja on totta. Siitä me sitten laulaa luikautettiin muutama biisi porukalla.  Tuulikki ja Unto olivat järkänneet meille vielä mukavan yllätyksen, saimme maistaa makoisia muurinpohjalettuja oikein pohjalaasella reseptillä.

Oli kiva iltapäivä, kiitos kaikille mukana olleille.

Seppo valmistautuu avaamaan ÄÄNTÄ!

SYYSKUU 2023

Hämeen piiri 40 vuotta.

Kansallisen Senioriliiton Hämeen piirin juhlissa Lahden Upseerikerholla 7.9.2023 saimme viettää mukavan ja runsasohjelmaisen päivän alueemme muiden yhdistyksien senioreiden kanssa. Asikkalasta tapahtumaan osallistui 11 henkilöä.

Puheita pitivät piirimme puheenjohtaja Pirjo-Liisa Snellman-Tenhunen, Lahden kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Rostedt, seniorivaikuttaja Tuulikki Petäjäniemi ja Lahden senioreiden puheenjohtaja Anna-Leena Hartiala. Musiikillisesta annista ja juhlan juonnoista vastasivat maanmainiot Seppo Hovi ja Hannu Lehtonen.

Runsas ja maukas lounaspöytä kakkukahveineen kirvoitti kaikilta kiitokset juhlan järjästäjille ja Upseerikerhon henkikökunnalle. Oli kivat juhla!

Sibelius Festivaalin konsertti

Perjantaina  8.9.2023 klo Ruotsin radion sinfonia orkesterin esitys klo-19 Tukholma. Sinfonia nro 1, Sinfonia nro 7 ja Viulukonsertto olivat huikeaa kuultavaa. Daniel Harding kapellimestarina ja Maria Duenas viuluineen veivät täyden salillisen kuulijoita Sibeliuksen musiikin maailmaan. Asikkalan senioreita osallistui tapahtumaan 10 henkilöa.

Piirin 40 v juhlassa meitä viihdyttivät Seppo Hovi ja Hannu Lehtonen ja Asikkalan omaa porukkaa juhlapöydässä. Pirjo-Liisa Snellman-Tenhunen puhujapöntössä.
Sibeliustalolla oli tunnelma katossa klo-19 Tukholma konsertissa.
Taitavat olla Repe ja tytöt väliaika drinksuille menossa!

SYYSKUUN KUUKAUSIKOKOUS ti 12.9.2023  klo 15.00 Majakkapaviljongilla.

Aloitimme lounaalla klo 14.00. Vieraanamme oli  Sauli Koskinen, joka kertoi   meille digi-ja somemaailman asioista. Miten vältymme huijauksilta, tilien kaappauksilta yms. Älylaitteilla toki voidaan saada myös paljon helpotusta ja sujuvuutta tämän päivän haastaviin asiointiin niin virastoissa kuin  esim. terveydenhuollon asioissa, saimme niistäkin hyödyllistä tietoa ja vinkkejä. Mukana Saulilla oli senioriohjaaja Annukka Tuominen Olosta. Sepon tietovisa hyväksi lopuksi. Ja Martti voitti taas!

Sauli Koskinen ja Annukka Tuominen

LOKAKUU 2023

Lokakuun teatterimatkamme suuntautui Lahteen, kävimme katsomassa uutuus musikaalikomedia TOOTSIE perjantaina 6.10. Esitys oli päivänäytös ja menimme sinne kimppakyydeillä, 16 senioria oli matkassa mukana.

Nimiroolissa Joel Mäkinen, Ohjaus Tommi Kainulainen

Lokakuun kuukausikokous Majakkapaviljongilla ti 10.10.klo 15.00

Aloitimme tuttuun tapaan yhteisellä lounaalla klo 14.00. Kokouksen aloitimme Aleksis Kiven päivän kunniaksi laulamalla Tuula Lehdon johdolla laulun veljeksistä, mainioista Toukolan pojista.

Kokoukseen saapui vieraakasemme suoraan eduskunnan täysi-istunnosta  EDUSKUNNAN VARAPUHEMIES PAULA RISIKKO! Hän luennoi meille mielenkiintoisesta ja meitä kaikkia koskevasta aiheesta, otsikolla SENIORIKANSALAISTEN HYVINVOINTI JA PALVELUT SUOMESSA.

Puheenvuoro oli kerrassaan loistava, kattava asia-anniltaan ja mielenkiintoisesti sekä selkokielellä ja huumorilla höystäen esitetty. Ei tarvitse ihmetellä, miten hänet on kerta toisensa jälkeen valittu valtioneuvostoon ja mitä vaativimpiin asiantuntija tehtäviin Suomessa.

Kiitos Tuulikki ja Unto, Teidän ansiota on että saitte ystävänne Paulan vieraaksemme Asikkalaan.

Kokouksen jälkeen piti Seppo meille tietovisan, ja tällä kertaa sen voitti Anja.

Terveiset eduskunnasta, varapuhemies Paula Risikko kuukausikokous vieraamme 10.10.2023. Loistava puhuja, hyvä ja mukaansa tempaava esiintyjä. Kerrassaan mainio tapaus!
Meidän Rinnakin oli paikalla ja käytti puheenvuoron kertoen Asikkalan kuulumisia sote-asioiden sekä muiden kuntalaisia kiinnostavien asioiden tiimoilta.

MARRASKUU 2023

OPERETTIMATKA HYVINKÄÄLLE SU 5.11.2023

MUSTALAISRUHTINATAR

Emmerich Ka´lman operetti, päivänäytös klo 14.00.

Marraskuun riennot aloitettiin Hyvinkään teatterissa operetin parissa. Meiltä oli mukana 11 senioria tällä Matkapalvelu Liisa Hietalan reissulla. Mielipiteitä esityksestä taisi olla kaikenlaisia, mutta niinkuin yksi meidän väestä tuumasi, että ainahan se kuitenkin kotiolot voittaa!

SYYSKOKOUS TI 14.11.2023

Sääntömääräinen syyskokous pidettiin Majakalla 14.11.2023.

Kokouksen aluksi Tuula laulatti meitä uudesta ihan meidän ikiomasta laulukirjastamme valitulla laululla. Kokouksessa Unto johti púhetta ja Merja sihteeri piti kirjaa. Käsiteltiin syyskokoukseen kuuluvat asiat, hyväksyttiin v 2024 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Päätettiin hallituksen jäsenmäärästä ja nimettiin hallituksen jäsenet. Hyväksyttiin myös uudet Asikkalan kansallisten senioreiden säännöt.

Oheisena liite josta voit lukea ja tutustua Asikkalan kansallisten senioreiden  uusiin sääntöihin.

seniorienSäännöt 2023[10189].pdf 109 KB

Kokouksen päätteeksi kukitettiin myös tänä vuonna merkkipäiviään viettäneitä ja viettäviä jäseniämme. Lopuksi Sepon aika vaikeahko tietokilpailu, voiton vei taas, kuten niin monta kertaa aiemminkin Martti.

TEATTERIMATKA TAMPEREELLE  LA 18.11.2023.

Kävimme 8 seniorin porukalla katsomassa Tampereen Teatterin musiikkinäytelmän PIAF.

Esitys tuntui olevan kaikkien mieleinen, hyvät näyttelijät/laulajat ja eteenkin Piaf roolissa esiintynyt Annuska Hannula oli vaikuttava.

Vastuullinen matkanjärjästäjä tällä reissulla oli Matkapalvelu Liisa Hietala.

Syyskokouksessa 2023 kukitetut merkkipäiväsankarit; Hanna Leppänen, Riitta Weckman, Merja Mäki-Mattila, Martti K Lehto, Tuula Järvinen, Marjatta Karlsson, Aila Mattila ja Anna-Liisa Helenius.

SENIORIFOORUMI  KE 22.11.2023.

HYRIAN AUDITORIO, SAKONKATU 1 RIIHIMÄKI ROBOTIIKAN PÄÄKAUPUNKI?

ROBOTIIKKAHANKKEISTAKO RATKAISU ARKEEN?

Tähän tapahtumaan Asikkalan kansalliset seniorit eivät osallistuneet.

PIKKUJOULUT MA 27.11.2023 KUHMOISISSA

Kuhmoisten senioriyhdistys järjästi mukavat yhteiset pikkujoulun Asikkalan, Padasjoen ja Lammin senioreille.Kuhmolassa.

Meitä Asikkalan senioreita oli menossa mukana 26 henkilöä, olimme reissussa Matin turvallisella Mobus kyydillä, Padasjoen seniorit napattiin Taulun Abc:ltä mukaan ja matka meni rattoisasti.

Perillä meitä odotti isäntäväen lisäksi iso joukko myös Lammin senioreita. Ohjelmaa oli juuri sopivasti, pieniä puheita pidettiin,  vähän laulettiin ja saimme nauraa harrasteteatterilaisten hauskoille sketseille. Arpajaisvoittopöytä pullisteli voitoista, ja arpakauppa kävi hyvin.

Jouluateria oli todella maukas ja runsas, erityiskiitokset siitä emännille!

Joulupukki vieraili ja tenttasi vähän yhdistysten puheenjohtajia, kiltteinä vakuuttivat kaikki olleensa, enkä ainakaan minä huomannut, että kukaan olisi laittanut sormiaan selkänsä takana ristiin......

Puheenjohtajamme Unto esitti  lopuksi jo valmiiksi kutsun tulevan 2024 vuoden pikkujouluun tänne meille Asikkalaan.

JOULUKUU 2023

Kokoonnuimme  yhdessä  ti 12.12. klo 14.00 Majakkapaviljongille. Varsinaista kokousta emme pitäneet, vietimme yhdessä ystävien kanssa hetken ennen joulukiireiden alkamista ja nautimme jouluisen lounaan. Sepon hauska tietovisa päätteeksi kruunasi taas mukavan yhteisen hetkemme.